הסכם בין יורשים

כאשר אדם נפטר הוא מחלק את רכושו לפי צוואה שהוכנה מראש או על פי צו ירושה על פי הדין. למנוח יש את האפשרות לחלק את רכושו או כספו על פי ראות עיניו והחלטה זו היא רצונו החופשי ואין הוא חייב או צריך להתחשב ברצונו של אדם כזה או אחר. עם זאת, לאחר לכתו של הנפטר יכולים היורשים לחלק את רכושו לפי שיקולם אם הם מסכימים על כך ביניהם. כלומר, היורשים למעשה יכולים לשנות את חלוקת הרכוש ולא להתחשב במדויק ברצונו של הנפטר.

ליורשים יש שתי אפשרויות בהן הם יכולים לשנות את הירושה כפי שנקבעה על ידי הנפטר: הסתלקות או חלוקה שונה. הסתלקות מירושה הנה מצב שבו אחד היורשים מוותר על חלקו או על חלק מחלקו לטובת כלל היורשים או לטובת אדם ספציפי. הסתלקות כללית הכוונה שהיורש מוותר על חלקו לטובת שאר היורשים מבלי העדפה ליורש מיוחד והסתלקות ספציפית אומרת שהיורש שמוותר על חלקו יכול לבחור אדם אחד או מספר אנשים שאליהם ילך החלק שלו וזו בתנאי שמדובר בבן או בת הזוג או בילדים. הדרך השנייה לשינוי הירושה או הצוואה היא הסכם בין יורשים הנקראת גם “הסכם חלוקת עיזבון”. הסכם בין יורשים מדבר על כך שהיורשים יכולים למעשה לשנות לחלוטין את צו הירושה ולחלק את הרכוש ביניהם על פי רצונם.

 

הסכם בין יורשים – האם יש מגבלות?

למעשה, כמעט ואין שום מגבלות על הסכם בין יורשים וחלוקת העיזבון וזאת כל עוד יש הסכמה מלאה בין היורשים הרי שניתן לשנות את צו הירושה. כל חלוקה בין היורשים הנה לגיטימית ואין הגבלות הכובלות את ידיהם של היורשים. בהחלט יכול להיות מצב שבו רק חלק מהיורשים רוצים לשנות את החלוקה והם יכולים לעשות בחלק שלהם כרצונם. למשל, אם יש ירושה המיועדת לארבעה אחים ורק שניים מהם רוצים לחלק אחרת את הרכוש ביניהם הם בהחלט יכולים לעשות זאת.

 

מתי יש לבצע את הסכם החלוקה?

את הסכם החלוקה יש לעשות בטרם חולק העיזבון. אם חולק העיזבון, הסכם החלוקה לא קיים והיורשים יוכלו לחלק ביניהם את הנכסים רק באמצעות העברת בעלות או בהעברה בין נכסים. יש לקחת בחשבון את כל ההיבטים הנלווים לחלוקה מחודשת של הרכוש והנכסים שהותיר אחריו הנפטר ולחלק אותם בצורה שתהיה מספקת עבור כולם בטרם חולקה הירושה.

 

הסכם בין יורשים הוא תהליך מורכב ומומלץ לשכור את שירותיהם של עורכי הדין המתמצאים בנושא ולא לנסות להתמודד לבד עם החלוקה. עו”ד טל איטקין מתמחה בכל נושאי הירושה והניסיון הרחב שלה בתחום בהחלט יכול לסייע לכם כפי שסייע ללקוחות רבים בעבר. משרדינו כבר טיפל שתיקים רבים בענייני ירושה והייעוד שלנו הוא להוציא את הלקוח מרוצה ומחויך. אצלנו, ללקוח יש אפשרות להחליט ולקבוע כיצד לנהוג, אנחנו כאן כדי לתרום מהניסיון שלנו ולעזור בכל מה שניתן.

דילוג לתוכן